+ Hur vet jag att jag kan få bredband ifrån er?

Om din adress tillhör ett öppet stads/bredbandsnät (t.ex. SplitVision, ViaEuropa, Svenska Stadsnät i Mölndal, Framtidens Bredband, iTUX, Sehts Open Network etc) så bör vi kunna leverera vårt Bredband. För att kontrollera om vi ev. kan leverera våra tjänster, kan du ange din ort här: Sök Bredbandstjänster

Här finner du även dagsaktuell information om utbud & priser som gäller för just dig!

+ Ingår publika IP-adresser i mitt Fiber/LAN abonnemang?

Ja, mellan 1-10 st publika IP-adresser ingår (beroende på vilket stadsnät du tillhör) som är dynamiskt tilldelade.

+ Hur säger jag upp mitt abonnemang?

Om du önskar avsluta ditt abonnemang, så går det bra att posta, faxa, maila in din uppsägning. Personnummer/Kundnummer skall finnas i uppsägningen.

Det är endast den som tecknat avtalet som kan säga upp det. Undantaget är vid dödsfall då dödsboet eller anhöriga får säga upp abonnemanget.

+ Från vilket datum börjar ni fakturera?

Fakturering på abonnemanget startar samma eller dagen efter att tjänsten är aktiverad alternativt på den dag framåt i tiden som startdatum är begärd.

+ Får jag en fast IP-adress i abonnemanget?

Din dator blir tilldelad en dynamisk IP-adress från oss. Den dynamiska IP-adressen är vanligtvis densamma men kan variera över tiden.

Om du behöver en fast IP-adress (dvs alltid samma IP-adress) så kan du abonnera på denna som en tilläggstjänst.

+ Om jag har fler än en dator hemma hur gör jag då för att koppla in dem?

I grundabonnemanget ingår 1-10 st Publika IP-adresser (beroende på vilket stadsnät du tillhör) vilket möjliggör likvärdigt många datorer med egen Publik IP-adress.
För att du skall kunna använda IP-adresserna måste du koppla en bredbandsfördelare(även kallat "switch") mellan LAN-uttaget och datorerna.

OBS! Använder du en router så kommer denna bara att använda en (1) Publik IP-adress, eftersom en router vanligtvis delar ut icke Publika IP-adresser till datorerna.

+ Hur går jag tillväga om jag önskar byta upp min hastighet och kostar det något?

Att byta upp din hastighet kan vi kostnadsfritt i regel göra med kort varsel (dagtid, vardagar).
Du får då på nästkommande faktura en tilläggsdebitering för mellanskillnaden för dessa dagar.

Har du Autogiro, så återkommer vi i god tid innan med det exakta dragningsbeloppet som kommer att göras den månaden samt följande månader.

+ Hur går jag tillväga om jag önskar byta ner min hastighet och kostar det något?

Att byta ner din hastighet kan vi kostnadsfritt göra nästkommande månadsskifte (beroende på om din debitering för nästkommande månad är skapad eller ej).

Har du autogiro, så återkommer vi därefter med det nya dragningsbeloppet som gäller efter bytet.

+ Finns det någon Bindningstid på abonnemanget?

Bindningstid (0-6 mån) kan variera beroende på vilket nät din adress tillhör, och om det ev. pågår någon kampanj. För dagsaktuell information om utbud & priser i ditt hushåll så kan du ange din ort här: Sök Bredbandstjänster

Om du redan är kund, så gäller den Bindningstid som du ingick i vid avtalstecknandet.
Du är alltid välkommen att kontakta oss på tel: 031-706 27 40 eller mail kundservice@bitcom.se

+ Är det någon startavgift för era abonnemang?

Startavgift (mellan 0-1200 kr) kan variera beroende på vilket nät din adress tillhör, och om det ev. pågår någon kampanj. För dagsaktuell information om utbud & priser i ditt hushåll så kan du ange din ort här: Sök Bredbandstjänster

Är du osäker är du alltid välkommen att kontakta oss på tel: 031-706 27 40 eller mail kundservice@bitcom.se

+ Om jag flyttar, kan jag flytta med mitt abonnemang och kostar det något?

När det gäller Fiber inkopplingar, så tecknas avtalet i det hushåll man bor i när aktiverar tjänsten.

I de fibernät där det finns en startavgift, så får man betala denna om man flyttar.

Kontakta oss gärna så snart du har din nya adress så ser vi direkt om du kan flytta med dig abonnemanget och om/vad det ev kostar, eller om du måste avsluta det.

+ Varför är det fakturaavgift på faktura men inte på Autogiro?

Att skicka månadsfakturor innebär att det skickas fyra-tolv (4-12) st fakturor per år, vilket kostar en del pengar i administration, kuvertering och porto. Väljer man Autogiro, månadsvis, så slipper man fakturaavgiften.

+ Slipper jag fakturaavgift om jag väljer autogiro?

Ja, väljer man autogiro så behver man inte betala någon fakturaavgift.

+ Fakturerar ni i förskott eller efterskott?

Vi fakturerar löpande och fasta avgifter i förskott. Första fakturan du får kan dock bli något större än vanligt eftersom den avser både tid som gått från inkopplingsdatum och en månad eller kvartal framåt, beroende på vilken betalningsnivå ni valt.

+ Vart kan jag vända mig om jag har frågor om min faktura?

Du kan skicka e-post till fakturaservice@bitcom.se alternativt ringa vår kundtjänst på telefon 031-706 27 40 (Välj alternativ 3 i talsvarstjänsten, så kommer du direkt till fakturafrågor).

+ Kan jag abonnera på ert Bredband om jag har betalningsanmärkning?

Ja, om du betalar en Depositionsavgift till oss, så kan du ändå bli kund. Depositionsavgiften får du tillbaka när abonnemanget är avslutat och alla förpliktelser i avtalet har fullgjorts.

+ Om jag har Autogiro, när drar ni pengarna från mitt konto?

Eftersom vi fakturerar fasta avgifter i förskott, så drar vi beloppet från ditt konto den sista vardagen varje månad (avser månaden efter).

Går den dragningen inte igenom, så gör vi ett till försök den 1a i månaden (avser samma månad).

Vi rekommenderar dock att alltid några dagar efter den 1a i varje månad, går in på ditt konto och se så att dragningen verkligen blivit genomförd.

Skulle beloppet av någon anledning inte ha dragits så kan man själv (för att undvika påminnelseavgift (betala in beloppet till 276379-5 och välja "Meddelande" istället för OCR nummer och ange sitt kund-/eller personnummer som avsändare.

+ Hur snabbt kan jag få min FIBER-tjänst aktiverad?

Om du inte själv kan aktivera en tjänst via en portal, så kan du teckna ett avtal på vår hemsida www.bitcom.se. Tjänsten kopplas då in samma dag eller dagen efter beroende på om det är en helg eller vardag.

Om du bor i ett flerfamiljshus, så tänk på att ange ditt Produkt/Objekt/Gamla lägenhetsnummer när du gör beställningen. Det kan stå på din dörr.

Nummer som 1104, 1301 osv är Skatteverkets placeringsnummer och är oftast inte ert rätta lägenhetsnummer.

+ Erbjuder ni någon form av säkerhetslösningar såsom antivirus och brandvägg?

Ja, vi erbjuder både antivirus och brandväggslösning upp till 3 datorer! (Från 29 kr/månad)

Genom ett samarbete med ESET, som är ett av de marknadsledande företagen inom säkerhetslösningar, levererar vi säkerhetsprogram med hög tillförlitlighet och användarvänlighet, samt som bygger på den senaste säkerhetsteknologin.

För mer information gå till sidan Säkerhet.

+ Vart vänder jag mig om jag har tekniska frågor?

Du kan ringa vår support på 031-706 27 40 (välj alternativ 2 i talsvarstjänsten för att komma direkt till teknisk support och felanmälan) eller skicka ett e-post till support@bitcom.se

+ När gäller Ångerrätten?

Ni har 14 dagars ångerrätt, från och med då ni har gjort er beställning.
Dock inte efter det att tjänsten är inkopplad.

+ Hur kan jag lättast gå till väga om jag vill ha Autogiro?

Om ni önskar Autogiro, så kan ni lättast lämna ert medgivande via www.autogiro.se

Ange BITCOM som företag så får du upp till höger
BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB

Ni kommer därefter att få besked från oss när Autogirot är igång.

+ Kampanjavtal

Våra Kampanjer gäller 1 gång/person/hushåll, men om du är kund och flyttar till ett annat nät, så hör gärna med vår kundtjänst om du kan ta del av eventuell kampanj på din nya adress.

+ Varför har ni fakturaavgift på fakturor som skickas per post?

Att skicka fakturor per post/E-post kostar en del pengar i hantering, administration, kuvertering och porto.

Följande betalningsalternativ kan vi erbjuda:

1) Pappersfaktura hem i brevlådan per månad, kvartal, halvår eller helårsvis: 30 kr/st

2) E-postfaktura till en E-postadress per månad, kvartal, halvår eller helårsvis, 15 kr/st

3) Autogiro, månadsvis: 0 kr/st

+ Bitcoms olika betalningsalternativ

Följande 3 betalningsalternativ kan man välja hos Bitcom:

1) Autogiro per månad:
(Vid val av Autogiro, så skickas ingen pappersfaktura).

Lämna ert medgivande via er egna Internetbank genom att där leta reda på ”Autogiro” och ange ange sedan ”Bredbandig” som företagsnamn, så bör ni få upp t.ex:

“BITCOM" eller "BREDBANDIG IT-COMMUNICATION GBG AB" – Bg 5678-7039 (beroende på vilken bank man har) och ange här ert kund- eller personnummer.

Efter att ert medgivande är klart med Bankgirocentralen, så kommer ni att få besked från oss när pappersfakturering upphör och Autogirot träder ikraft istället!

Så länge ni får en pappersfaktura, ber vi er att betala in den.

2) E-post faktura till en E-postadress per månad/kvartal, 15 kr/st.

3) Pappersfaktura per brev via Posten per månad/kvartal, 30 kr/st.